آهن جهان

در انتظار تایید کاهش نرخ عوارض صادرات زنجیره فولاد ایران گمانه زنی‌هایی در جریان است

در انتظار تایید کاهش نرخ عوارض صادرات زنجیره فولاد

در انتظار تایید کاهش نرخ عوارض صادرات زنجیره فولاد ایران گمانه زنی‌هایی در جریان است. این پیشنهاد در انتظار تایید نهایی و ابلاغ رسمی هیات دولت است. این تنظیمات شامل عوارض کمتر برای کنسانتره سنگ آهن، گلوله، آهن اسفنجی و بیلت ها و اسلب های فولادی است.

کمیسیون اقتصادی دولت، از جمله نمایندگانی از ایران، به بازنگری نرخ عوارض صادراتی برای زنجیره فولاد چراغ سبز نشان داده است که از کاهش ۱ تا ۱۵ درصدی خبر می دهد. گمانه زنی ها حاکی از آن است که کمیسیون این تعدیل ها را در جلسه روز یکشنبه تصویب کرده و این پیشنهاد را برای تصویب نهایی و ابلاغ رسمی به هیات دولت ارسال کرده است.

در انتظار تایید کاهش نرخ عوارض صادرات زنجیره فولاد ایران گمانه زنی‌هایی در جریان است

پیشبینی‌ها درباره نحوه کاهش نرخ عوارض صادرات زنجیره فولاد

با توجه به تغییرات پیشنهادی، نرخ عوارض صادراتی محصولات مختلف فولادی با تغییرات قابل توجهی مواجه خواهد شد. کنسانتره سنگ آهن ۵ درصد و گندله ۱ درصد عوارض دارد. از سوی دیگر عوارض آهن اسفنجی کاهش قابل توجهی به ۱۲ درصد خواهد داشت و محصولات نیمه تمام مشمول عوارض ۱ درصدی خواهند شد.

نتایج و تاثیرات کاهش نرخ عوارض صادرات زنجیره فولاد

این بازنگری کاملاً در تضاد با نرخ های فعلی حقوق صادرات تعیین شده توسط دولت است که تعرفههای بالاتری را اعمال می کند. در حال حاضر، کنسانتره سنگ آهن و گندله با عوارض سنگین ۲۰ درصد، آهن اسفنجی ۱۵ درصد و بیلت و اسلب فولادی ۲ درصد عوارض دارند.

اگر تصمیم کمیسیون اقتصادی مبنی بر کاهش نرخ عوارض صادرات زنجیره فولاد در جلسات آتی کابینه، از جمله جلساتی که مقامات ایرانی در آن حضور دارند، تأیید و منتشر شود، به کاهش عوارض صادرات در کل زنجیره فولاد تبدیل خواهد شد. نکته قابل توجه، قطعنامه جدید اجرای عطف به ماسبق را حذف می کند و وضوح و ثبات را در چشم انداز نظارتی صنعت به ارمغان می آورد.

گروه خبر آهن جهان

منابع

Economist


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید