آهن جهان

ولید فولاد سبز و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

رشد بالای صنعت فولاد ایران

تولید کنندگان فولاد ایران بیش از ۱۸ میلیون و ۲۵۵ هزار تن محصول فولادی تولید کردند. تولید گنداله سنگ آهن و آهن اسفنجی نیز رشد قابل توجهی داشته و نقش بارزی در رشد بالای صنعت فولاد ایران داشته است. انجمن فولادسازان ایران آخرین آمار خود را منتشر کرد که حاکی از افزایش محسوس تولید فولاد خام ایران در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ تا دی‌ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

تولید فولاد ایران

تولید با ۵.۲ درصد افزایش به ۲۷.۰۹۵ میلیون تن رسید که نسبت به ۲۵.۷۵۵ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. همچنین تولیدکنندگان فولاد ایران در این بازه زمانی بیش از ۱۸ میلیون و ۲۵۵ هزار تن محصولات فولادی تولید کردند، همچنین تولید گندله سنگ آهن و آهن اسفنجی به ترتیب با افزایش ۷.۷ درصدی و ۹.۱ درصدی در بازه زمانی ۱۰ ماهه افزایش چشمگیری داشت.

نقش گندله سنگ آهن در رشد بالای صنعت فولاد ایران

تولید گندله سنگ آهن به ۴۸.۸۵۳ میلیون تن افزایش یافت، در حالی که تولید آهن اسفنجی به ۳۰.۰۲۴ میلیون تن رسید. این ارقام نشان دهنده رشد قابل توجهی در مقایسه با سال قبل است، جایی که تولید گندله سنگ آهن ۴۵.۳۷۵ میلیون تن و تولید آهن اسفنجی ۲۷.۵۱۹ میلیون تن بود.

نقاط عطف تولید

در محصولات نیمه تمام، در رشد بالای صنعت فولاد ایران شاهد نقاط عطف تولید قابل توجهی بود. به‌طور مشخص، یک میلیون و ۶ میلیون و ۹۷۴ هزار تن بیلت و بلوم تولید شد که نسبت به سال قبل ۸.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. به طور همزمان، تولید اسلب به ۱۰ میلیون و ۱۲۱ هزار تن رسید که نشان دهنده رشد متوسط و در عین حال قابل توجه ۱ درصدی است.

تولید مقاطع مسطح

همچنین تولید مقاطع مسطح نیز ۷ میلیون و ۵۸۶ هزار تن بوده است. در میان مقاطع مسطح، ورق های نورد گرم با مجموع ۷ میلیون و ۲۴۳ هزار تن اکثریت را تشکیل می دهند که البته با کاهش اندکی ۱.۴ درصدی مواجه بوده است. به همین ترتیب، تولید ورق سرد با افت ۲.۸ درصدی به یک میلیون و ۹۷۶ هزار تن رسید. در مقابل، تولید فولاد مسطح روکش شده رشد قابل توجهی را شاهد بود و با افزایش ۱۲ درصدی به یک میلیون و ۴۲۹ هزار تن رسید.

گزارش انجمن جهانی فولاد (WSA)

در یک زمینه گسترده تر، انجمن جهانی فولاد (WSA) گزارش داد که ایران ۳۱.۱ میلیون تن فولاد خام در سال ۲۰۲۳ تولید کرده است که ۵۸.۴ درصد از کل تولید فولاد غرب آسیا در آن سال را شامل می شود. شایان ذکر است، این رقم نسبت به سال قبل ۱.۸ درصد افزایش داشته است که تولید ایران ۳۰.۶ میلیون تن بوده است. مجموع تولید فولاد خام غرب آسیا در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ رشد متوسط ۱.۳ درصدی را تجربه کرد.

جدول آمار رشد بالای صنعت فولاد ایران

چالش‌های صنعت فولاد ایران

علیرغم چالش‌هایی مانند تحریم های آمریکا و همه گیری کووید-۱۹، صنعت فولاد ایران رشد مستمری را نشان داده است. تولیدکنندگان ایرانی از طریق اهرم تولید داخلی قطعات و تجهیزات زنجیره فولادی، بر موانع تحریم غلبه کرده اند که نشان دهنده مقاومت و پیشرفت کشور است. با نگاهی به آینده، پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌ای برای صنعت فولاد ایران وجود دارد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ به رتبه هفتم در میان تولیدکنندگان برتر فولاد جهان صعود کند. این مسیر نشان‌دهنده جاه‌طلبی و پتانسیل ایران در بازار جهانی فولاد است.

گروه خبر آهن جهان

منابع

Economist


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید