آهن جهان

چگونه بسته دوازدهم تحریم‌ها و ورود آهن و فولاد به اتحادیه اروپا بر واردات محصولات آهن و فولاد به اتحادیه اروپا تأثیر می گذارد

بسته دوازدهم تحریم ها و ورود آهن و فولاد به اتحادیه اروپا

محدودیت واردات آهن خام از روسیه مهمترین تصمیم در بسته تحریمی جدید است

اتحادیه اروپا به افزایش فشار تحریم ها علیه روسیه ادامه می دهد. بسته دوازدهم تحریم ها و ورود آهن و فولاد به اتحادیه اروپا، محدودیت‌های موجود را معرفی و گسترش می‌دهد و روزنه‌های موجود برای دور زدن تحریم‌ها را می‌بندد. ممنوعیت های جدید همچنین بر واردات فولاد از روسیه، به ویژه آهن خام و فروآلیاژها که برای مدت طولانی برای گنجاندن در فهرست تحریم ها “غیرقابل لمس” باقی مانده اند، تأثیر گذاشته است. در همان زمان، اروپایی ها شرایط را برای واردات اسلب روسی و بیلت های فولادی آلیاژی تسهیل کردند و دوره گذار را طولانی تر کردند.

مفاد بسته بندی تحریم ها و ورود آهن و فولاد به اتحادیه اروپا چیست؟

پس از تمهیدات طولانی و بحث های داغ، اتحادیه اروپا دوازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه را در ۱۸ دسامبر تصویب کرد.

بلوک اصلی تحریم ها شامل:

ممنوعیت مرحله ای واردات، خرید و انتقال مستقیم یا غیرمستقیم الماس از فدراسیون روسیه، از جمله الماس های فرآوری شده در کشورهای ثالث و محصولات الماس؛ ممنوعیت صادرات مجدد کالاها و فناوری ها به فدراسیون روسیه برای نیازهای نظامی یا استفاده دوگانه. گسترش فهرست کالاها و فناوری های ممنوعه برای فروش.

موارد زیر به این لیست اضافه شد: باتری‌های لیتیومی، ترموستات‌ها، موتورهای DC و سرووهای پهپاد، ماشین‌آلات و قطعات تجهیزات، لیزرها و باتری‌ها و غیره (هزینه کل ۲.۳ میلیارد یورو در سال). ممنوعیت ارائه نرم افزار به شرکت های روسی برای مدیریت شرکت، طراحی صنعتی و تولید؛ ممنوعیت واردات گاز مایع (LPG) از روسیه با دوره انتقال ۱۲ ماهه. این اقدام باعث کاهش بیش از یک میلیارد یورو در سال درآمد روسیه خواهد شد.

یک بلوک جداگانه از تصمیمات در بسته دوازدهم مربوط به تقویت محدودیت های موجود است:

  • گسترش ممنوعیت ترانزیت به کلیه کالاهای نظامی؛
  • تشدید کنترل بر سقف قیمت نفت: تقویت مکانیسم تبادل اطلاعات و لزوم اطلاع رسانی به هر کشور ثالثی از فروش نفتکش.
  • گسترش تحریم‌های فردی (انسداد دارایی‌ها) – شامل بیش از ۱۴۰ شخص حقیقی و حقوقی جدید، از جمله افرادی از صنایع نظامی و دفاعی و همچنین افرادی از حوزه اقتصادی و فناوری اطلاعات. همچنین کنترل صادرات در رابطه با ۲۹ شخص حقوقی، از جمله اشخاص حقوقی در کشورهای ثالث، که مستقیماً از مجتمع نظامی-صنعتی روسیه حمایت می کنند، تشدید شده است. آنها مشمول محدودیت‌های صادراتی سخت‌گیرانه‌تر در مورد کالاها و فناوری‌های دارای کاربرد دوگانه و همچنین کالاها و فناوری‌هایی خواهند بود که ممکن است به بهبود فناوری قابلیت‌های دفاعی روسیه کمک کنند.
  • همچنین در بسته تحریمی جدید تسهیلاتی وجود دارد – خودروهای دارای پلاک دیپلماتیک مجاز به ورود به اتحادیه اروپا هستند، کشورهای اتحادیه اروپا ممکن است به شهروندان اتحادیه اروپا اجازه دهند در صورت استفاده شخصی از روسیه خودرو وارد کنند و برخی کالاها مانند لوازم بهداشتی شخصی و پوشاک مجاز به واردات هستند.

قطعات آهن و فولاد

بسته دوازدهم تحریم‌ها و ورود آهن و فولاد به اتحادیه اروپا شامل ممنوعیت واردات محصولات آهن و فولاد از روسیه، از جمله چدن و چدن spiegeleisen، آهن کاهش یافته مستقیم (DRI)، مفتول مس و آلومینیوم، فویل و لوله های آلومینیومی را گسترش می دهد. چنین ممنوعیتی ممکن است به ضرر روسیه ۲.۲ میلیارد یورو در سال تمام شود. این تصمیم کاملاً مورد انتظار بود – علیرغم مقاومت لابیگران متالورژیک (مصرف کنندگان آهن خام روسیه)، در پنجمین تلاش اتحادیه اروپا توانست ممنوعیت واردات آهن خام را تصویب کند.

حرکت معکوس محصولات فولادی نیز محدود شده است. بنابراین، این بسته شامل ممنوعیت صادرات کالاهای صنعتی از جمله محصولات فولادی، مس و آلومینیوم به روسیه است.

تحریم ها و ورود آهن و فولاد به اتحادیه اروپا

منبع: Eurostat، محاسبات مرکز GMK.

مهمترین محصولاتی که در بسته تحریمی دوازدهم تحت محدودیت‌های جدید قرار گرفتند، آهن خام و DRI هستند که واردات آنها قابل توجه است. صنعت فولاد اروپا به طور سنتی به چنین تامین‌هایی از روسیه متکی بوده است، به همین دلیل است که تحریم‌ها بر آهن خام و DRI بسیار طول کشیده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به ماهیت محدودیت‌های اعمال‌شده و میزان دردناک بودن آن‌ها برای تامین‌کنندگان روسی و مصرف‌کنندگان اروپایی بیندازیم.

اسلب و بیلت

در بسته دوازدهم، اتحادیه اروپا سهمیه اسلب های روسیه را برای چهار سال دیگر تمدید کرد. به طور خاص، کل سهمیه واردات اسلب روسیه از اکتبر ۲۰۲۴ تا سپتامبر ۲۰۲۸، ۸.۵ میلیون تن با تفکیک دقیق تر بر اساس دوره است.

تحریم های قبلی واردات اسلب در مهرماه سال گذشته (به عنوان بخشی از بسته تحریمی هشتم) اعمال شد که مقرر شد واردات اسلب تا پایان شهریور ۲۰۲۴ در سهمیه های تعیین شده ادامه داشته باشد و واردات از اول اکتبر متوقف شود. ۲۰۲۴. با این حال، همانطور که می بینیم، بسته دوازدهم تحریم ها در واقع محدودیت های اعمال شده قبلی را کاهش داد.

تحریم ها و ورود آهن و فولاد به اتحادیه اروپا

«حجم واقعی واردات اسلب روسیه طی اکتبر ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ ۳۲.۵ درصد کمتر از سهمیه تعیین شده بود. به عبارت دیگر، در دوره اول از سهمیه به طور کامل استفاده نشده است. با وجود این، کمیسیون اروپا در این سهمیه برای دوره دوم تجدید نظر نکرد. علاوه بر این، می‌توانیم ببینیم که سهمیه‌های تخصیص‌یافته (تا آخرین دوره سهمیه‌ای) از عرضه واقعی از اکتبر ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ فراتر رفته است. این نشان می‌دهد که خریداران اروپایی برای چنین حجم‌های مجاز عرضه اسلب روسیه لابی کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد به فعالیت خود تحت قوانین ادامه دهند.

مدل های کسب و کار فعلی برای مدت طولانی آندری گلوشچنکو، تحلیلگر مرکز GMK، این وضعیت تأثیر منفی بر وضعیت رقابتی در بازار اروپا خواهد داشت: کارخانه‌های نورد که بر روی محصولات نیمه‌تمام روسیه کار می‌کنند، در موقعیت مطلوب‌تری نسبت به تولیدکنندگان یکپارچه با استفاده از مسیر BF-BOF باقی خواهند ماند. اشاره شد.

چدن و ​​DRI

تحمیل تحریم‌ها بر آهن خام و DRI یک موضوع دردناک برای اتحادیه اروپا بود، زیرا کارخانه‌های محلی به طور سنتی به تامین این محصولات از روسیه وابسته بودند. اتحادیه اروپا حل و فصل این موضوع را به تعویق انداخت که به تامین کنندگان روسی اجازه داد از این موقعیت استفاده کنند و به صادرات خود به اتحادیه اروپا ادامه دهند.

به ویژه، در سال ۲۰۲۲، طبق گزارش یورواستات، روسیه عرضه آهن خام خود را به بازار اروپا ۷۴ درصد افزایش داد – به ۱.۱۷ میلیون تن. در حالی که صادرات اوکراین در همان دوره ۷۳ درصد سقوط کرد – به ۲۵۵.۵ هزار تن به دلیل تخریب تاسیسات تولید در ماریوپول و اختلال در زنجیره های لجستیکی.

این روند در سال ۲۰۲۳ ادامه یافت. در ژانویه تا سپتامبر، روسیه موفق شد صادرات آهن خام به اتحادیه اروپا را ۴۰.۴ درصد در سال افزایش دهد – به ۱.۲۵ میلیون تن. چدن روسی به دلیل قیمت های پایین تر ارائه شده توسط فولادسازان روسی برای رقابت در بازارهای جهانی، برای مصرف کنندگان اروپایی مطلوب تر است.

بسته دوازدهم تحریم ها با هدف تغییر وضعیت بازار است. محدودیت‌های جدید واردات آهن خام و DRI را از تاریخ ۲۰۲۶/۰۱/۰۱ ممنوع می‌کند و تا آن زمان سهمیه‌هایی اعمال می‌شود که کاهش حجم عرضه را فراهم می‌کند. بنابراین، در دوره سهمیه بندی اول، متوسط واردات ماهانه مجاز آهن خام ۳۴.۵ درصد کمتر از عرضه واقعی برای ۹M2023 و DRI – 14.1 درصد است. در دوره سهمیه دوم، عرضه ها تا ۴۰ درصد کاهش می یابد.

تامین کننده اصلی DRI برای اتحادیه اروپا متالواینوست است که با علیشیر عثمانوف مرتبط است و تحریم های شخصی علیه او اعمال شده است. با این حال، در عمل، این تحریم‌ها بر فعالیت‌های شرکت اعمال نمی‌شود و عرضه DRI می‌تواند ادامه یابد. بسته تحریمی جدید از یک سو به دنبال تغییر این وضعیت است. با این حال، از سوی دیگر، عدم وجود محدودیت در واردات سنگ آهن، راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد می‌کند.»

تحریم ها و ورود آهن و فولاد به اتحادیه اروپا

اعمال تحریم ها بر واردات آهن خام از روسیه سیگنال مثبتی برای فولادسازان اوکراینی است که فرصتی برای جایگزینی تامین کنندگان روسی در بازار پیدا می کنند. بر اساس برآوردهای وزارت اقتصاد (از سپتامبر)، اوکراین می تواند تا اوایل سال جاری تا ۱.۵ میلیون تن آهن خام اضافی به بازار اتحادیه اروپا به جای تامین کنندگان روسی صادر کند. افزایش تقاضا از سوی اتحادیه اروپا امکان استفاده از ظرفیت های بیشتر شرکت های معدنی و فرآوری اوکراین و کارخانه های فولاد را فراهم می کند.

محصولات دیگر

اتحادیه اروپا در بسته تحریم ها و ورود آهن و فولاد به اتحادیه اروپا، واردات فروآلیاژها را ممنوع کرد، اما اجازه داد قراردادهای موجود را ببندد: تحویل طبق قراردادهای منعقد شده قبل از ۱۹.۱۲.۲۰۲۳ می تواند تا ۲۰.۱۲.۲۰۲۴ انجام شود. واردات فروآلیاژهای روسیه به بازار اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ به ۱۲۷.۸ هزار تن (+ ۸۰.۳٪ سالانه) و در ژانویه تا سپتامبر سال جاری – ۳۷.۳ هزار تن (- ۶۷.۹٪ سالانه) بود.

کمیسیون اروپا همچنین دوره انتقالی برای واردات بیلت فولاد آلیاژی را تمدید کرد: اگر بسته هشتم مقرر می کرد که این واردات باید در ۱.۱۰.۲۰۲۴ متوقف شود، بسته دوازدهم واردات را برای ۴ سال دیگر تمدید می کند. عرضه بیلت های آلیاژی با کد ۷۲۲۴ ۹۰ اندک (در حدود ۱۱ هزار تن ماهانه) بوده و تأثیر قابل توجهی بر تعادل بازار فولاد اروپا ندارد.

تحریم ها و ورود آهن و فولاد به اتحادیه اروپا

نتیجه گیری

اتحادیه اروپا به تدریج بازار خود را به روی واردات محصولات روسی می بندد، اما این کار را برای مدت طولانی و متناقض انجام داده است و محدودیت های اعمال شده قبلی را کاهش داده است. دوره های انتقالی طولانی به فولادسازان روسی اجازه می دهد تا سود کسب کنند.

آندری گلوشچنکو افزود: در مقاله قبلی خود درباره بسته هشتم تحریم‌ها، اعتراف کردیم که کارخانه‌های نورد اروپایی می‌توانند به کمیسیون اروپا مراجعه کنند و برای ادامه واردات اسلب از روسیه درخواست تعویق دیگری کنند. کمیسیون اروپا به درخواست های آنها گوش داد و مجوز واردات را طولانی کرد.وی خاطرنشان می‌کند که ما نمی‌توانیم تسهیل واردات آهن خام، DRI و سایر محصولات را در آینده رد کنیم.

محدودیت واردات آهن خام از روسیه مهمترین تصمیم در بسته جدید تحریم ها است. این فرصت‌هایی را برای فولادسازان اوکراینی ایجاد می‌کند تا عرضه آهن خام به اتحادیه اروپا را افزایش دهند. تامین کنندگان روسی به دلیل تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در بازار اروپا مزیت هایی به دست آورده اند و اکنون ممکن است وضعیت رقابتی به دلیل تحریم ها و ورود آهن و فولاد به اتحادیه اروپا تغییر کند.

گروه خبر آهن جهان عرفان – تحلیل بازار


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید