آهن جهان

ناامنی دریای سرخ و بحران حمل و نقل و تجارت دریایی

ناامنی دریای سرخ و بحران حمل و نقل و تجارت دریایی

شدت گرفتن جنگ و درگیری‌ها در یمن راه‌های تجارت و حمل و نقل دریایی از دریای سرخ را مخاطره‌آمیز کرده و موجب ناامنی دریای سرخ و بحران حمل و نقل و تجارت دریایی شده است. با بحران پیش آمده محاسبات جدیدی در محافل اقتصادی شکل گرفته است. گمانه‌‌زنی‌ها درباره آینده روابط اقتصادی و رشد قیمت‌ها سمت و سوی دیگری گرفته است.

تورم در ایالات متحده از اوج خود در ژوئن ۲۰۲۲ به میزان ۹.۱ درصد کاهش یافته است. اما برخی استدلال می کنند که تورم بالاتر برای سال های آینده باقی می ماند. حملات شورشیان حوثی در دریای سرخ یکی از دلایلی است که می‌تواند باعث شعله‌ور شدن مجدد تورم در ایالات متحده و سایر کشورها شود.

طبق گزارش CNBC، شرکت‌های حمل کانتینر MSC، Maersk، Hapag Lloyd، CMA CGM، Yang Ming Marine Transport و Evergreen همگی اعلام کرده‌اند که به دلیل نگرانی‌های ایمنی، تمام سفرهای برنامه‌ریزی شده از طریق دریای سرخ را تغییر خواهند داد.

شرکت‌های حمل و نقل بزرگ نفت مانند بریتیش پترولیوم و شورون نیز همین تصمیم را گرفته‌اند. این در حالی است که ایالات متحده در تلاش بود تا نظر سایر کشورها را به همکاری برای تامین امنیت مسیرهای دریای سرخ جلب کند.

نیروهای آمریکایی به همراه منابع نظامی از بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ و اسپانیا یک گروه ویژه برای حفاظت از کشتی‌ها در منطقه ایجاد کرده‌اند.

کشتی‌هایی که به دلیل ناامنی دریای سرخ و بحران حمل و نقل و تجارت دریایی از دریای سرخ منحرف می‌شوند مجبور می‌شوند مسیر طولانی را طی کنند و آفریقا و دماغه امید نیک را دور بزنند تا به مقصد خود در اروپا، ساحل شرقی ایالات متحده و سایر بنادر برسند.

پیامدهای ناامنی دریای سرخ و بحران حمل و نقل و تجارت دریایی

این شکل جدید مسیرهای دریایی باعث شده سفر کشتی‌ها حدود ۱۴ روز و به عبارت دیگر چیزی در حدود ۳۰۰۰ مایل دریایی در مقایسه با مسیر عبور از دریای سرخ و کانال سوئز بیشتر و طولانی‌تر شود. مایکل آلدول، یکی از کارشناسان و معاون اجرایی لجستیک دریایی در فورواردر Kuehne+Nagel، به CNBC گفت که اگر این وضعیت ادامه یابد، می‌تواند تا ۲۰ درصد از ظرفیت کشتیرانی جهانی را درگیر کند.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید