آهن جهان

مقاومت صنعت فولاد ایران در سال 1402 - بخش خبر شرکت آهن جهان عرفان

مقاومت صنعت فولاد ایران در سال 1402 در برابر چالش‌ها

بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران (ایسپا)، با مقاومت صنعت فولاد ایران در سال ۱۴۰۲، در نیمه اول سال جاری، از ۳۰ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱ شهریور ۱۴۰۲، تولید فولاد ایران به ۱۵ میلیون و ۴۲۲ هزار تن شمش رسید. با این حال، این تولید قابل توجه نشان دهنده کاهش ۵/۸ درصدی در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل است.

صنعت فولاد ایران در سال‌های اخیر با وجود همه تحریم‌ها، فشارها و بن‌بست‌های شدید خارجی، توانسته است انعطاف پذیری و رشد پایدار قابل توجهی از خود نشان دهد. این چالش‌ها شامل تحریم‌های شدید اعمال شده توسط ایالات متحده است. همچنین تأثیر مخرب همه‌گیری جهانی ویروس COVID-19 نیز چالشی مضاعف بود. همه این موارد به طور قابل توجهی بر عملکرد تولید کنندگان پیشرو فولاد در سراسر جهان تأثیر گذار بوده است.

آمار و داده‌های انجمن جهانی فولاد درباره میزان تولید صنعت فولاد ایران

انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود آمار تولید فولاد در جهان را منتشر کرد. بر اساس داده‌های این گزارش، فولاد ایران در آوریل ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵.۹ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد و میزان رشد تولید صنعت فولاد ایران در مقایسه با دیگر تولید کنندگان، در رتبه‌ای بالاتر از ۹ غول فولادی جهان قرار گرفته است. این آمار نشانگر مقاومت صنعت فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ و اراده فعالان این صنعت برای رشد و توسعه است.

اولین تولیدکننده فولاد جهان، در آوریل ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل با ۱.۵ درصد افت تولید روبرو بوده است و توانسته ۹۲.۶ میلیون تن فولاد تولید کند. هند نیز به عنوان دومین تولیدکننده فولاد در جهان در ماه جاری در مقایسه با میزان تولید نقطه به نقطه سال قبل این کشور توانسته است ۳.۲ درصد تولید خود را افزایش دهد؛ تولید فولاد هند در آوریل سال جاری ۱۰.۷ میلیون تن بوده است. در پایان ژاپن در رتبه سومین غول تولیدکننده فولاد جهان در این ماه با ۳.۱ درصد عملکرد منفی روبرو بوده است و در ماه آوریل ۷.۲ میلیون تن فولاد تولید کرده است.

مقاومت صنعت فولاد ایران در سال 1402 - بخش خبر شرکت آهن جهان عرفان
مشکلات ناشی از انرژی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که مقاومت صنعت فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ از آن عبور کرده است

ایران بزرگ‌ترین تولید کننده فولاد خاورمیانه است

تولید ۳.۱ میلیون تنی فولاد ایران در شرایطی صورت پذیرفته است که کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه که عبارتند از: ایران، قطر، عربستان و امارات، در آوریل ۲۰۲۳، در مجموع ۴.۲ میلیون تن فولاد تولید کردند. ایران به تنهایی در این ماه ۷۳ درصد از تولید این منطقه را به نام خود ثبت کرد، البته به این نکته توجه داشته باشید که ایران بزرگترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه است و هر ماه بیشتر از سایر کشورها در این منطقه فولاد تولید می‌کند.

قابل ذکر است که در آوریل ۲۰۲۳، مجموع تولیدات همه ۶۳ کشور تولید کننده عمده فولاد جهان به میزان ۱۶۱.۴ میلیون تن فولاد رسید، در این میان تولید فولاد در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه در سال قبل تا ۲.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ظرفیت مقاومت صنعت فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ بسیار بالا است

در میان این ناملایمات، بخش فولاد ایران ظرفیت خود را برای توسعه مستمر و سازگاری نشان داده است. مقاومت صنعت فولاد ایران در سال۱۴۰۲ با استقامت و گسترش قابلیت‌های تولید، خود را به عنوان یک بازیگر برجسته در بازار جهانی فولاد معرفی کرده است. این استقامت در جاه طلبی کشور برای صعود به رتبه هفتم در میان تولیدکنندگان برتر فولاد جهان تا سال ۱۴۰۴ برابر با مارس ۲۰۲۵ منعکس شده است. عزم ایران برای دستیابی به این نقطه عطف نشان دهنده تعهد این کشور برای غلبه بر چالش‌ها و تقویت حضور در این صنعت است.

صنعت فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ با رشد قابل توجهی مواجه بوده و جایگاه خود را در تولید فولاد خام جهانی ارتقا داده است. این رشد به عوامل مختلفی مانند توسعه زیرساخت‌ها، رشد ساختمان‌سازی، کاهش واردات و افزایش صادرات محصولات فولادی بستگی دارد. بر اساس پیش‌بینی‌های انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران تا سال ۱۴۰۳ به ۳۰ میلیون تن و تا سال ۱۴۰۴ به بیش از ۵۵ میلیون تن می‌رسد.

مقاومت صنعت فولاد ایران در سال 1402 - بخش خبر شرکت آهن جهان عرفان

مقاومت صنعت فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ به عوامل بسیاری وابسته است که با تحقق و پیوستگی این عوامل، صنعت فولاد ایران خ.اهد توانست به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد.

منبع: almayadeen

گروه خبر آهن جهان عرفان


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید